Monday 7 September 2009

BERPUASAKAH KITA?

Hari ini, 7 Sept 2009, masuk hari yang ke 17 kita berpuasa. Semasa berbuka puasa, tidak kiralah di rumah, rumah saudara mara, restoran atau hotel, pernahkah kita bertanya diri sendiri. Apakah cara kita berbuka puasa menunjukkan yang kita memahami dan menghayati konsep di sebalik ibadah puasa itu sendiri. Pengalaman saya mendapati apabila berbuka puasa di rumah sendiri, kita akan melampaui batas. Dengan hidangan kuih muih dan lauk pauk yang melebihi daripada kelaziman hidangan makan malam kita di hari-hari biasa. Jangan sebutlah berbuka di hotel-hotel dengan beratus jenis hidangan dan kos antara RM 60 hingga RM 100 satu kepala. Masa-masa begini, adakah kita terfikir tentang mereka yang kurang bernasib baik dari kita, di mana berpuasa merupakan amalan seharian kerana kemiskinan atau jika menjamah nasi, hanya berlaukkan kicap dan telor goreng. Saya diajar bahawa antara ajaran berpuasa ialah supaya kita dapat merasai atau emphatised dengan kesusahan yang dialami oleh golongan miskin, semoga timbul iktikad untuk menolong mereka (orang miskin) seberapa termampu.

Justeru itu, kalau kita pemimpin atau pentadbir negara, tidaklah kita sewenang-wenangnya membazirkan duit rakyat dengan projek seperti Port Klang Free Zone tetapi yang boleh mengembungkan poket pemimpin. Jika kita ada emphathy dengan anak-anak miskin, tidaklah tergamak kita gunakan duit rakyat untuk makan angin di Disneyland atau melawat anak di Australia. Barangkali itu sebab agaknya, Ayatollah Khomeini apabila melonjak menjadi Presiden Iran, tidak duduk di mahligai RM200 juta seperti di Putrajaya atau Tuan Guru Nik Aziz, yang walaupun telah bertahun menjadi MB Kelantan masih duduk di rumah lamanya sendiri bahkan mengembalikan elaun sewa rumahnya sebagai menteri besar. Kalau 24 jam duduk dan makan dalam kemewahan, bolehkah kita merasai apa yang golongan fakir merasai.

Saya percaya mesti Ayatollah Khomeini dan Pak Guru berbuka puasa ala kadar sahaja. Itu sebab mereka prihatin dengan kesengsaraan rakyat dan tak tergamak mengsonglap duit rakyat. Tidak seperti seorang bekas ketua pentadbir sebuah negeri, boleh duduk villa mewah yang ada kolam renang lagi.

Syukur Alhamdullillah, saya berbuka puasa sebagaimana saya makan malam di hari-hari biasa, cuma tambahan 2 jenis kuih dan tamar sahaja. Jika menghadiri jemputan di hotel mewah pun, saya berhenti makan sebelum kenyang dan tidaklah melantak sampai terbongkang macam ular sawa. Lagi pun saya dididik bahawa Islam tidak mengajar kita supaya ada special meals atau berlebihan semasa berbuka. Sunnahnya kita hanya perlu berbuka dengan tamar dan kemudian makanlah seperti hari-hari biasa.

On a lighter note, baru-baru ini kapal selam Tentera Laut Malaysia yang pertama telah selamat sampai ke negara kita.lalu dinamakan KD Tunku Abdul Rahman. Khabarnya ada malaun-malaun yang nak namakan kapal selam tersebut sebagai KD Altantuya. Kesian minah tu, orang lain dapat ratusan juta ringgit, dia yang berkecai badan dikandung tanah. Tak tahu pulak sama ada ini cerita betul atau saje dia orang nak kenakan aku. Wallahhuallam!

Hingga jumpa lagi, salam dari Uncle B yang masih tak dapat memikirkan bagaimana seseorang yang tidak pernah menjejak kaki di Malaysia boleh di bunuh di sini. Tak percaya tanya Imigresen yang tiada rekod ibu muda tersebut masuk Malaysia. Selamat berbuka puasa dan jangan memikirkan perkara yang pelik-pelik kerana di negara serba boleh ini, tiada apa yang mustahil.

No comments: