Friday 4 September 2009

MANUSIA PUN ADA TARIKH LUPUT

Isteri saya bekerja di sebuah badan berkanun kerajaan. Bermakna warga badan tersebut tertakluk kepada peraturan dan terma-terma kerja yang ditentukan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia. Tentu sekali gaji mereka dibayar oleh kerajaan.

Baru-baru ini semasa berbual kosong dengan isteri tersayang, darling saya menyatakan rasa tidak puas hatinya kerana Big Bossnya dilanjutkan perkhidmatan kontrak selama 1 tahun lagi menjadikan 3 tahun kontrak big boss tersebut telah disambung. Saya jolok sikit (epps!!,jangan fikir yang bukan-bukan ah!), “Yang you marah sangat orang tua tu sambung apasal, mungkin dia seorang pegawai kerajaan yang excellent dan banyak lagi perkara yang dia ingin laksanakan bagi memajukan jabatan dia”. Marah isteri saya bila saya cuba defend big boss dia. “Bukan I sorang yang menyampah, majoriti staff kat pejabat pun marah. Macam dia aje yang boleh buat kerja. Habis tu, dia punya timbalan tak boleh take over ke dia punya post, tak boleh continue ke kerja dan idea-idea bernas untuk memperbaiki jabatan yang telah dia asaskan. Bagilah peluang orang lain naik pangkat”. Peh!! emo betul mak andeh uncle bila discuss pasal boss dia sambung kontrak untuk kali ketiga. Dalam diam saya mengaku, ada betul juga cakap bini aku ni.

Perbincangan tersebut membuat aku bertanya dalam hati. Pegawai-pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia, ada ke yang main sambung-sambung perkhidmatan secara kontrak apabila tiba masa bersara wajib. First cousin aku (bapa kami adik beradik) seorang bekas Panglima Tentera Laut Malaysia. Cukup umur 55 tahun, brother aku tu bersara. Dapat juga timbalan dia jadi panglima tentera laut dan pegawai lain naik pangkat jadi timbalan panglima. At least 5 orang dapat naik pangkat apabila seorang panglima bersara.

Dengan menanggung risiko dicap sebagai tidak setia dan derhaka, aku dapati di tempat aku bekerja, lain sikit pemikiran dia orang. Agaknya kalau boleh, semuanya nak terus pakai uniform sampai ke liang lahad. Barangkali mereka yang nak menongkat langit dalam pasukan ni, ada banyak agenda yang perlu dilaksanakan untuk menaikkan imej dan prestasi pasukan dan orang lain tak mampu atau tak reti nak merealisasikan idea-idea tersebut. Yang aku hairan, bermula dari Tan Sri Claude Fenner hingga sekarang, PDRM telah mempunyai 8 orang KPN. Bukannya tempat aku untuk menuding jari menyalahkan mana –mana daripada 8 orang big boss pasukan, tetapi kenapa sampai saat ini, imej PDRM bukannya bertambah baik tetapi bertambah teruk dan kita bukannya makin dihormati dan disanjung oleh rakyat tetapi makin diperlekeh dan disekeh-sekeh kepala kita oleh penjenayah. Entahlah.

Mungkin aku dengki agaknya kerana aku tak berpeluang pakai uniform sampai mati.Tapi, kalau dibagi peluang pun untuk bersara pada umur 65 tahun, dengan keadaan PDRM hari ini, cukuplah sehingga bersara wajib nanti. Itu pun aku tengah seriously thinking untuk bersara pilihan walaupun tempoh bersara wajib dah hampir. Kalau aku kena loteri RM 3 juta, hari ini aku collect duit, esok aku letak jawatan 24 jam, bukan setakat bayar 1 bulan gaji sebagai ganti notis 1 bulan, aku bayar 3 bulan gaji.

Sedihnya masa aku bertugas di cawangan Pencegah Kongsi Gelap, Maksiat & Perjudian dulu, aku pun ada perancangan untuk membersih dan memutihkan D7. Kalau tidak, takkan aku tergamak membuat laporan polis terhadap inspekter aku sendiri kerana salah laku undang-undang. Malangnya aku tak dibenarkan terus dalam D7 sampai pencen kerana bak kata bos aku dulu, ”nobody is indispensable”. Maknanya lebih kurang macam ni lah. Kalau anda tak ada, D7 tak akan berkubur. Aku akur dengan kenyataan tersebut dan aku percaya dengan keluarnya aku dari D7, satu inspekter dapat peluang naik pangkat ASP dan seorang lagi pegawai dapat hidup senang sikit jika pandai memenafaatkan keadaan. Dan aku juga percaya, mungkin pegawai yang menggantikan aku lebih berdaya usaha dan dapat melonjakkan D7 ke tahap prestasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang (jangan temberang sudah).

Barang makanan, ubat-ubatan, dsbnya, ada tarikh luput atau expiry date. Cukup tempoh yang ditampal pada kotak, campak dalam tong sampah kerana jika terus digunakan mungkin memudaratkan. Izinkan saya berkongsi pandangan seorang guru saya. Kata Pak Guru tersebut, ”Manusia pun ada waktu bersaranya, bila tiba waktu bersara wajibnya, tidak ada sambung nyawa secara kontrak akan diberikan. Allah tidak akan memanjangkan nyawanya walau sesaat pun.

Saya bukan pakar dan justeru itu bukan orangnya untuk membincangkan isu sambung-menyambung kerja ini sama ada dari sudut ilmiah, emosional atau kepentingan politik negara. Saya serahkan kepada anda untuk menterjemahkan apa yang tersirat dan tersorok di celah-celah posting ini.

Selamat mengorek dan mencungkil benda-benda yang tersorok. Salam dari Uncle B yang masih memikirkan apa pengajaran yang cuba disampaikan oleh Pak Guru uncle.

Bye!.

1 comment:

Dang Mewangi said...

salam tuan,
itu la kan. kdg2 pening juga memikirkan hal sambung menyambung jawatan ni. sayang benar nak tinggalkan kerusi nombor satu ni. iyer la, hilang kuasa, pangkat, wang dan kehormatan diri (aik betul ke terma yang saya gunakan tu? . apa-apa hal pun saya ada angan-angan nak jadi IGP, dapat pencen penuh, dapat pangkat Tan Sri Dato Sri... tapi bila memikirkan kembali saat kematian kita, semua duniawi ditinggalkan, hanya amal yang dibawa mengadap Allah bersama kain putih yang membalut tubuh teman di liang lahad. Saya insaf... renung renungkan....