Friday 18 September 2009

MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI

Hooray! Malaysia bakal menjadi Pak Pandir lagi. Menang sorak kampong tergadai. “1Malaysia goes F1”, kata The Sun, 16 Sept 2009. Team F1 1Malaysia yang telah ditubuhkan ditaja oleh beberapa syarikat swasta. Pelaburan kerajaan a.k.a. duit rakyat, pula dalam Team F1 ini akan disalurkan melalui Proton. Elok tu, sudahlah sekian lama Proton bleeding the country coffers dry, tambah pula dengan projek F1. Banyak lagilah nampaknya orang tertentu yang akan tambah bini.

Untuk makluman anda, belanja untk menguruskan 1 Team F1 dianggarkan RM 1 billion setahun. Itu belum masuk pembinaan prasarana-prasarana lain seperti wind-tunnel, dll. Tetapi adakah perancang projek ini memikirkan ini semua. Tidak, kerana yang digunakan bukan duit hasil titik peluh mereka sendiri tetapi duit income tax yang dibayar oleh rakyat. Jika negara bengkrap, naikkan apa-apa juga yang boleh dinaikkan dan batalkan segala bentuk subsidi atas nama mengumpul dana untuk pembangunan dan kemakmuran rakyat.

Antara matlamat menubuhkan team F1 ini ialah untuk menjulang nama Malaysia di peringkat antarabangsa, sebagai satu platform untuk melahirkan jurutera automotif bertaraf dunia dan meransangkan pertumbuhan industri kereta negara. Ye lah tu!! Kita tunggu dan lihat 5-6 tahun dari sekarang. Mesti jadi macam projek Pusat Latihan Sukan Negara di Brickendonburry (alah!, lebih kurang gitulah namanya), United Kingdom.

Keperluan asas untuk rakyat hidup selesa dah cukup ke untuk buang duit main kereta lumba? Ingat, Islam tidak suruh kita pergi haji dengan cara menjual rumah tempat anak-anak dan isteri-isteri berteduh.

Sehingga berpeluang bergambar dengan Team F1 1 Malaysia, salam dan byeee!
Dari Uncle B.

No comments: