Thursday 10 September 2009

KERANA ISLAM DAN INTEGRITI

Utusan Malaysia 8 September 2009, memetik Datuk Seri Najib sebagai berkata “Saya sanggup berunding dengan PAS untuk kepentingan Islam tetapi tidak rela UMNO dihina oleh sesiapa sahaja. Kalau nak buat, buat cara baik, jangan perkecil dan pertikai akidah kita, jangan kata kita luaran saja, dalam tidak, sebab ini akan menimbulkan kekalutan dalam masyarakat, yang penting kita buat dengan baik.” “Penilaian sama ada yang kita buat diterima atau tidak, itu bukan kerja kita, kerja Allah”.

Pandangan pandir saya, jika kita sebenar dan seikhlas-ikhlasnya mahu berunding untuk kepentingan Islam, ada baiknya jika kita tidak bersuara atas platform kepartian atau bangsa. Kita berbincang atas dasar kita seorang muslim bukan sebagai orang Islam berbangsa melayu atau dalam ruang lingkup yang lebih merosakkan, sebagai orang Islam berbangsa melayu yang menjadi ahli UMNO atau PAS.

Bahayanya apabila berbicara atas platform partai atau bangsa, kita akan tenggelam isu utama iaitu menegakkan syiar Islam tetapi sebaliknya melihat Islam dari sudut pandangan partai masing-masing. Itu yang jadi satu pihak kata, pihak lawan tidak mengamalkan Islam sebenar dan pihak lawan pula kata, the other side mempraktikkan Islam yang extremis.

Kalau betul mahu bermuzakarah untuk kepentingan Islam, kenapa tidak dijemput sama kaum Cina, India, Sikh, Kadazan, Kelabit, Dayak, Temiar, Mat Salleh atau lain-lain bangsa bukan melayu tetapi yang berugama Islam, tanpa melihat kecenderungan politik mereka, untuk berbincang sama. Kenapa mesti PAS dan UMNO sahaja. Tidak adakah penganut Islam dalam PKR. DAP, GERAKAN, SNAP dan banyak lagi parti politik yang berada di Malaysia. Apakah Islam di Malaysia monopoli PAS dan UMNO sahaja. Ataupun sebenarnya, apa yang dibimbangkan bukan masalah Islam tercicir atau dipinggirkan tetapi isu ketuanan melayu. Jika Islam yang hendak ditegakkan kenapa tidak mentadbir cara Islam. Perhatikan betul-betul. Saya tak sebut pun, laksanakan hukum hudud. Saya kata perintah cara Islam dulu. Besar kemungkinan apa yang dirisaukan sangat ialah kehilangan kuasa atau ketuanan orang Melayu kerana jika melayu tidak berkuasa, ada segolongan melayu yang hilang peluang buat duit. Sebaliknya jika Islam berkuasa, tidak timbul soal PM Melayu, Cina atau India atau isu Cina kaya, Melayu kaya atau India kaya. Islam tidak memandang bangsa tetapi ketaatan seseorang itu kepada Allah kerana itu sesiapa pun boleh masuk syurga tanpa mengira bangsa asalkan Islam. Betul tak?

Seperkara lagi, kalau kita menegur kesilapan seseorang, adakah itu dikatakan menghina? Katakan saya menegur seorang gadis bertudung yang membongkok (bahasa pasarnya menonggeng) untuk mengambil beg duitnya yang terjatuh, tiba-tiba terdedah alur punggungnya dan ternampak dek orang yang lalu lalang, kelibat seluar dalam lacenya yang berwarna pink (awek ni pakai hipster jean dan T’Shirt ngam-ngam tutup pusat tapi bertudung), Saya bisikkan padanya, ”Dik, kurang enak dik kalau bertudung tapi berpakaian yang telah mendedahkan seluar dalam dan 1/3 punggung adik”. Adakah perbuatan saya itu keterlaluan, mempersenda, memperkecil atau mempertikai akidah gadis tadi atau menghinanya. Cuba fikirkan. P/S – Gambaran ini pernah berlaku di sebuah shopping komplex di Damansara, cuma warna pantiesnya saya tukarkan untuk melindungi sigadis.


Akhbar The Sun hari yang sama (8/9/2009) melaporkan Perdana Menteri Taiwan, Liu Chao-shiuan telah meletakkan jawatannya kerana merasa bertanggungjawab di atas kegagalan kerajaan Taiwan menangani dan mentadbir-urus the aftermath atau kesan Taufan Morakot yang menyerang Taiwan. En.Liu mesti ada menteri, jabatan, agensi kerajaan dan pegawai-pegawai kanan kerajaan di bawahnya yang sepatutnya menguruskan kesan bencana besar sedemikian. Tidak terdengar pula Mr. Shiu mencari scapegoat atau kamping hitam di kalangan pegawai bawahannya untuk disalibkan. Dia PM. dia accountable, jadi dia letak jawatan.

Tahap accountabilty seperti ini oleh pemimpin-pemimpin negara Asia bukan Islam pernah juga ditunjukkan oleh Menteri Pengangkutan Cina suatu masa dulu yang meletak jawatan apabila 2 buah keretapi berlanggar hingga menyebabkan kehilangan nyawa yang besar atau Menteri Dalam Negeri, Korea Selatan yang juga meletak jawatan apabila seorang koperal polis mengamuk (kerana tekanan kerja) dan menembak mati 6 orang yang tidak berdosa. Cuba fikirkan.

Bila agaknya negara kita akan mencapai tahap kebertanggungjawapan sedemikian oleh pemimpin-pemimpin kita. Tapi ..... elok juga. Kalau tidak nanti, banyak kosong kerusi Dewan Rakyat (dan tak habis-habis PDRM buat jaga aman pilihanraya kecil) dan banyak pula jawatan-jawatan kosong di jabatan dan agensi kerajaan yang lain.

Salam dari Uncle B yang pusing kepala memikirkan, kenapa walaupun dah ada Institut Integriti Negara, kes-kes gelapkkan duit seperti kes Paya Indah Wetlands, The Linggam Tapes dan PKZF (antara lain) boleh berlaku.

Calo!!!!!

No comments: